Potser és una sensació
només nostra, però percebem que l’espai de lluita per una educació (ho deixem
així perquè el pronunciament clar i transparent i l’aposta per una educació
pública de qualitat, laica i en català només és ara mateix una demanda clara de
la Plataforma Crida) s’ha desplaçat del carrer als despatxos i a les aules
institucionals.
Pensem que sovint quan s’institucionalitza un problema, també s’institucionalitzen les solucions: se cerquen solucions institucionalitzades inversament proporcionals en el paper que les institucions i els moviments socials hi han de jugar. Qui hi surt perdent en aquesta espiral xuclador, és el moviment ciutadà de base, és el fet comú de totes i tots.
Com a resultat, en el que ha estat la lluita per una educació de qualitat d’aquests tres anys, es tendeix a radicalitzar el verd més cridaner i es va tenyint l’atmosfera de missatges ambigus i amb una tonalitat de verd molt discreta en el millor dels casos. Es fan piulades de l’estil “hi ha uns espais per lluita i altres per construir i són compatibles” per justificar la institucionalització de la qual parlem. Des de la Plataforma Crida pensem que lluita i construcció han d’anar sempre de la mà.
Quan el treball comunitari de bon de veres: la sensibilització, el debat i la presa de decisions vinculants ja no es duen a terme per la ciutadania, i es deleguen a «mediadors socials» de dubtosa representativitat, se solen obviar anàlisis que transcendeixen dels mateixos condicionaments estructurals i interessos individuals, no es fa una anàlisi global en clau transformadora, ni es valoren conseqüències a llarg plaç de les polítiques de delegació i renúncia a la gestió de la vida pròpia. Pot passar que quan els qui s’atorguen el poder de ser «mediadors socials» duen a terme una anàlisi en el millor dels casos, i un conjunt de propostes ho fan amb l’únic objectiu encobert de reforçar les seves estructures i posicions dependents sempre del reconeixement institucional.
Pensem que sovint quan s’institucionalitza un problema, també s’institucionalitzen les solucions: se cerquen solucions institucionalitzades inversament proporcionals en el paper que les institucions i els moviments socials hi han de jugar. Qui hi surt perdent en aquesta espiral xuclador, és el moviment ciutadà de base, és el fet comú de totes i tots.
Com a resultat, en el que ha estat la lluita per una educació de qualitat d’aquests tres anys, es tendeix a radicalitzar el verd més cridaner i es va tenyint l’atmosfera de missatges ambigus i amb una tonalitat de verd molt discreta en el millor dels casos. Es fan piulades de l’estil “hi ha uns espais per lluita i altres per construir i són compatibles” per justificar la institucionalització de la qual parlem. Des de la Plataforma Crida pensem que lluita i construcció han d’anar sempre de la mà.
Quan el treball comunitari de bon de veres: la sensibilització, el debat i la presa de decisions vinculants ja no es duen a terme per la ciutadania, i es deleguen a «mediadors socials» de dubtosa representativitat, se solen obviar anàlisis que transcendeixen dels mateixos condicionaments estructurals i interessos individuals, no es fa una anàlisi global en clau transformadora, ni es valoren conseqüències a llarg plaç de les polítiques de delegació i renúncia a la gestió de la vida pròpia. Pot passar que quan els qui s’atorguen el poder de ser «mediadors socials» duen a terme una anàlisi en el millor dels casos, i un conjunt de propostes ho fan amb l’únic objectiu encobert de reforçar les seves estructures i posicions dependents sempre del reconeixement institucional.
Els moviments socials tenim mil ulls, mil orelles,
mil nassos, mil boques, mil cames... Tenim una gran capacitat per detectar el
que ens envolta i si volem, tenim també capacitat per treballar-ho.
Som nosaltres les que hem d’oxigenar i airejar les
institucions perquè aquestes siguin un poc més de totes i de tots i afrontin
regeneracions importants i no rentats d’imatge cada cop que s’atraquen
eleccions. Fem valer les nostres eines i no les d’aquestes institucions que
necessiten oxigenar-se.
La lluita ha d’estar al carrer i totes i tots ens
hi hem d’implicar, i si tenim clar el que volem com a comunitat, amb tota
seguretat les institucions canviaran.
És molt més fàcil d'entendre. Sou vosaltres els que ja no estau tan actius perquè ja no hi ha TIL. L'única cosa que vos interessava era el català...per a l'escola pública clar, no on vostraltos portau els vostros fills. La resta de reivinidicacions eren decoratives, i en la vostra acitvitat està la prova.
ResponElimina