Aquest Govern no ens deixa de sorprendre, el passat divendres el Consell de Govern va aprovar noves partides de 2.765.490 € en aules digitals i 120.000€ en regates.La despesa destinada a formar als docents, els 93.935, no ens pareix suficient, ja que el perill que tot aquest material quedi emmagatzemat i es tudi és molt alt ja que precisament per la manca de formació (també ultra retallada) i suport tècnic no s’està fent servir al 100%.A més ja hem expressat altres vegades que aquestes despeses finalistes responen a interessos de tercers ja que els ordinadors inclouen també altres sistemes operatius que no són de programari obert i gratuït.
L’experiència que ja duim acumulada els darrers anys, ens fa posicionar en contra de continuar amb aquesta inversió sense ocupar-nos primer de dotar als docents de la formació continua adient per poder impartir les classes fent servir les noves tecnologies.
Molts docents dediquen tot el seu temps a fer de tècnics informàtics reparant ordinadors i solucionant problemes de la xarxa del centre. El compromís de les empreses servidores/instal·ladores de 4 hores és del tot inútil. No hi ha cap connexió amb les aplicacions que els docents realment necessiten per treure el seu rendiment didàctic a una pissarra digital, tot queda a un nivell exclussivament "tècnic" i gens didàctic i pedagògic. Tampoc sabem si es mantindrà la fórmula dels "microtallers" que oferien els CEPs (centres de formació del professorat) que han patit un importantíssim retall tant de recursos materials com humans. En aquests moments es pateixen les deficiències d'un servei de suport que es queda restringit al correu electrònic amb els tècnics de la Conselleria.
És hora que la Conselleria es prengui seriosament les prioritats:
1- Que la Conselleria (i no els docents com ara ho fan) s’ocupi especialment de les xarxes i del seu manteniment, posant més tècnics a disposició dels centres. Hi ha centres que per aquesta manca de tècnics han estat més de la meitat dels curs sense poder fer servir la xarxa.
2- És més important la formació dels docents que res. Què fa un docent amb una pissarra digital instal·lada i tots els seus alumnes amb ordinador si no sap com fer-la servir tècnica, didàctica i pedagògicament?
3- Al final, els ordinadors tenen una vida útil de +-2 anys. No seria millor donar a l’ordinador la mateixa consideració que a un llibre i que els alumnes (sobre tot de secundària) se n’ocupin de la seva compra (subvencionada i amb programes de reutilització de llibres com el que ha suprimit la Conselleria per al curs que ve, i amb el deute que encara manté de l’actual), el seu manteniment tant a nivell de software com de hardware per així crear en els alumnes l’autonomia tecnològica necessària per poder fer servir les TIC com a veritable eina educativa?.
Per altra banda al consell de govern d’avui també s’ha aprovat: “la concessió d’una subvenció de 60.000 euros al Reial Club Nàutic de Palma per a l’organització de la XXXI Copa del Rei de Vela, que es durà a terme entre el 16 i el 21 de juliol”. i també “la concessió d’una subvenció de 60.000 euros al Reial Club Nàutic de Palma per a l’organització del 43 Trofeu de Regates S.A.R. Princesa Sofia Mapfre, celebrat entre els dies 31 de març i 7 d’abril de 2012”. Increible!! 120.000 € per 14 dies de regates, uns 8500 € per dia, una barbaritat si pensam que regatistes mallorquins n’hi ha ben pocs, un esport elitista al qual molts pocs ciutadans hi poden accedir, encara que el govern excusa aquesta despesa dient que “la XXXI Copa del Rei és un esdeveniment d’alta competició amb identitat pròpia i un emblema per a la vela espanyola i mundial, amb garantia d’èxit i de gran participació ciutadana”. Presentació de la regata, sopar de regatistes, entregues de trofeus... amb la participació de la família real, és cert, com diu el govern, que aquests esdeveniments mouen doblers, però es mouen només entre el reduït nombre de persones que hi participen.
A l'editorial Graó, per posar un exemple, hi ha milers de llibres sobre com fer servir la tecnologia amb un caire pedagògic i didàctic, no sols saber utilitzar l'ordinador, sino saber fer de l'ordinador un recurs didàctic i treure els beneficis que dóna en aquesta societat, la nostra, de la Informació. Qui realment té interès en aprendre, és tan senzill com llegir un llibre! No duu gaire temps, Creieu que en tindreu, de temps? Clar...però ben mirat dir que no us han ensenyat a fer-ho duu manco feina...
ResponEliminaSí, jo també sóc mestre, i amb això no vull dir que no consideri la formació imprescindible per la millora de la qualitat educativa espanyola, però qui garantitza que la formació durà implicit un canvi educatiu? No serà l'actitud del docent qui durà el canvi? Qui ha volgut aprendre com utilitzar la tecnologia de forma didàctica, de segur ja ho ha après i ho ha aplicat. Malauradament, són uns pocs.
ResponElimina